DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1151
Title: مستوى التفكير ما وراء المعرفي لدى طلبة المرحلة الجامعية الأولى المغتربين في ضوء بعض المتغيرات
Authors: عبدالمهدي الصوالحة, محمد المومني
Keywords: الكلمات المفتاحية: التفكير ما وراء المعرفي، الفروق الجنسية، الطلبة الجامعيين المغتربين، السنة الدراسية، نوع الكلية، ‏مستوى التحصيل الدراسي.‏ Key words: Metacognitive thinking, Gender Difference, Students of University Expatriate, Academic ‎year, Faculty type, Academic achievement Level).‎
Issue Date: 20-Oct-2016
Abstract: الملخص هدف هذه الدراسة للتعرف على مستوى التفكير ما وراء المعرفي لدى عينة من الطلبة الجامعيين المغتربين بجامعة إربد ‏الأهلية في ضوء متغيرات الجنس، نوع الكلية، السنة الدراسية، ومستوي التحصيل الدراسي. تكونت عينة الدراسة من (367) ‏طالباً وطالبة، منهم (208) طالباً و(159) طالبة. أظهرت النتائج حصول أفراد العينة على مستوى متوسط من التفكير ما وراء ‏المعرفي على المقياس ككل، وعلى جميع أبعاده: معالجة المعرفة، وتنظيم المعرفة، ثم معرفة المعرفة. أما فيما يتعلق بمتغيرات ‏الدراسة، فقد كشفت النتائج عن أن هناك فروق في مستوى التفكير ما وراء المعرفي يعزى للجنس لصالح الذكور، وأظهرت النتائج ‏أن هناك فروق في مستوى التفكير ما وراء المعرفي يعزى لنوع الكلية لصالح الكليات العلمية، كما كشفت وجود فروق في مستوى ‏التفكير ما وراء المعرفي يعزى للسنة الدراسية لصالح السنة الثالثة والرابعة. وأظهرت النتائج أيضاً أن هناك فروق في مستوى ‏التفكير ما وراء المعرفي يعزى لمستوى التحصيل لصالح التحصيل المرتفع. ‏ الكلمات المفتاحية: التفكير ما وراء المعرفي، الفروق الجنسية، الطلبة الجامعيين المغتربين، السنة الدراسية، نوع الكلية، ‏مستوى التحصيل الدراسي.‏ Abstract This study aimed at identifying the level of metacognitive thinking amongst students of university expatriate ‎in Irbid National University in the light of the variables of: Gender, faculty type, academic year, and academic ‎achievement level. The sample of the study consisted of (367) students: (208) males and (159) females. The results of ‎the study revealed that the ‎ sample of the study showed a high level of metacognitive thinking at the total score ‎level, and at the level of each domain separately: cognition processing, regulation of cognition and knowledge of ‎cognition. The results revealed that are differences in metacognitive thinking level to the gender in the favor of males, ‎and results showed that there are differences in metacognitive thinking level in to the faculty type in the favor of the ‎scientific faculties, and there were differences in metacognitive thinking level to the academic year in the favor of ‎third and fourth year. and there were differences in metacognitive thinking level in to the academic achievement level ‎in the favor of the high achievers. ‎ Key words: Metacognitive thinking, Gender Difference, Students of University Expatriate, Academic year, ‎Faculty type, Academic achievement Level).‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1151
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد (1/ب)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8.pdf5.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.