DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1136
Title: مهارات التّفكر المتضمنة في أنشطة كتاب التربيّة الإسلاميّة للصف الثامن الأساسي في الأردن: دراسة تحليلة
Authors: خالد عطية السعودي, غادة محمد العكول
Keywords: الكلمات المفتاحية: مهارات التفكير، الأنشطة، كتاب التربيَّة الإسلاميَّة.‏ Keywords: Thinking skills, Activities, Islamic education book.‎
Issue Date: 4-Sep-2016
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مهارات التّفكير الواردة في أنشطة كتاب التربيَّة الإسلاميَّة للصف الثامن ‏الأساسي، ولتحقيق هذا الهدف بُنيت قائمة بمهارات التّفكير الواجب تضمينها في أنشطة هذا الكتاب، وقد تكونت القائمة من (5) ‏مجالات رئيسية للتفكير و (18) مهارة فرعية، واستخدمت تلك القائمة في تحليل محتوى عينة الدراسة التي اشتملت على جميع ‏أنشطة كتاب التربيَّة الإسلاميَّة للصف الثامن الأساسي وعددها(179) نشاطاً. وأظهرت نتائج الدراسة حصول مجال مهارات ‏التفكير الأساسية على أعلى نسبة مئوية (67%)، ثم مجال مهارات التفكير الناقد بنسبة (27%)، ثم مجال مهارات حل المشكلة ‏بنسبة (0.05 %)، ثم مجال مهارات التفكير الإبداعي بنسبة (0.007%)، في حين لم يسجل مجال مهارات التفكير ما وراء ‏المعرفة أي تكرار. وفي ضوء النتائج السابقة، أوصت الدراسة بضرورة تضمين مهارات ما وراء المعرفة في كتب التربية ‏الإسلامية، والإفادة من قائمة التحليل المستخدمة في بناء أنشطة كتب التربية الإسلامية عند تأليفها.‏ الكلمات المفتاحية: مهارات التفكير، الأنشطة، كتاب التربيَّة الإسلاميَّة.‏ Abstract This study aims revealing of thinking skills which are the income in the eighth grade Islamic education book. ‎To achieve the study purpose a List of the thinking skills was built, which consists of five main sections for Thinking ‎and eighteen sub skills. This List was used to an lays, The study sample's content which included all the activities of ‎the 8th Grade Islamic education text book that include (179) activities. The results of this study shows that get the ‎most high percentage (67%). Then the critical thinking skills ‎‏ ‏basic thinking field in percentage of (27%). Problem ‎solving skills field in percentage of (0,05%), creative thinking skills (0,07%), while thinking skills field did not scored ‎any recurrence in meta cognitive. According to these previous results. This study recommended of the real needs of ‎including Meta cognitive in Islamic education book. Also, to be able to take the analysis list benefit that we used in ‎constructing Islamic education book, while we synthesis it. ‎ Keywords: Thinking skills, Activities, Islamic education book.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1136
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(1/أ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.pdf4.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.