DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1033
Title: أسماء الله الحسنى ومفهوم الإيمان بها كما جاءت في أول سورة الحديد*
Authors: دة. يسرى أحمد اليبرودي
Issue Date: 8-Jun-2015
Abstract: ملخص يهدف هذا البحث الى دراسة أسماء الله الحسنى ومفهوم الإيمان بها كما جاءت في أول سورة الحديد، وذلك من خلال بيان مذهب المدرسة النصية، وما جاء في تفسيرهم للآيات مثل تفسير الطبري، وابن كثير، والقرطبي، ثم مدرسة المتكلمين من أهل السنة والجماعة، كما ورد في تفسيرالرازي، وابن عطية، والنسفي، وابن عاشور، وأبي السعود، وأخيرا المدرسة العقلية، وكان ممثلها الزمخشري في تفسيره الكشاف، ومن أهم النتائج التي توصل اليها البحث، أن المدارس الثلاثة غرضها واحد في تعاملها مع اسماء الله الحسنى وهو تنزيه الله عن النقص ونفي مشابهته للمخلوقات، ومن أهم الفروقات بين هذه المدارس، أن المدرسة النصية اقتصرت في تفسيرهاعلى خبر الآحاد الوارد عن رسول الله ، أما مدرسة المتكلمين والعقلية، فكان مذهبهما التأويل، وعدم الاحتجاج بخبر الآحاد. Abstract This research investigates the beautiful names of Allah and the issue of belief as presented at the beginning of Surat al-Hadeed, the study introduces the views of the textual school and exegesis of its main figure such as al-Tabari, Ibn Katheer and al-Qurtubi. It also presents the views of al-Kalam school as given in al-Razi, Ibn Atiyyah, al-Nasafi, Ibn Ashoor and Abu al-Su'ood's works. The research also investigates the views of rationalists' school. The study shows that the three schools of thought share the same goal which is the exaltation of Allah. The main differences in methodology between the three schools is that the first depended on solitary ahadith which was rejected as evidence on the issue under investigation by the other two schools who depended on interpretation.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1033
Appears in Collections:المجلد 12 العدد2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(11) يسرى اليبرودي أسماء الله الحسنى.doc303.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.